CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, August 10, 2008

JUDAISM

Pengenalan

Judaism adalah agama atau civilization orang-orang yahudi. Mereka juga turut dikenali sebagai bangsa Hebrew.

Kisah orang-orang yahudi bermula kira-kira 4,000 tahun dahulu di padang pasir Syro-Arab. Iaitu sebelum Nabi Musa AS, ”Israel” adalah nama yang diberi oleh TUHAN kepada Nabi Yaakob AS mengikut Genesis 32:28.

GEN 32:28 And he said, Thy name shall be called no more Jacob, but Israel: for thou hast striven with God and with men, and hast prevailed.

Terdapat kisah disebalik mengapa mereka dipanggil Israel mengikut orang-orang yahudi sendiri. Kisahnya bermula apabila Nabi Yaakob yang kononnya bergusti dengan Tuhan sewaktu Tuhan turun ke dunia; sewaktu bergusti Nabi Yaakob telah mematahkan kaki Tuhan dan sejak itulah Tuhan memanggil Yaakob dengan nama Israel. Seterusnya pengikut-pengikutnya dipanggil “Bani Israel”.

Bible terbahagi kepada dua bahagian – bahagian pertama dipanggil Perjanjian lama atau Old Testament yang mengandungi 39 Books atau bab dan bahagian kedua dipanggil Perjanjian Baru atau New Testament yang mengandungi 27 Books atau bab. Mereka memanggilnya Books dan di dalamnya terdapat beberapa chapter. 5 Books atau bab pertama dari 39 books atau bab dalam perjanjian lama yang paling dipercayai oleh orang-orang yahudi. Sejarah, kepercayaan dan amalan-amalan Judaism terdapat dalam books atau bab-bab tersebut. 5 books itu ialah – Genesis, Exodus, Numbers, Leviticus dan Deuteronomy. Kelima-lima ini adalah bahagian LAW atau undang-undang dan dianggap Taurat bagi mereka.

1 comments:

rossees said...

salaam...

http://br752.com/

saya jumpa wajah pensyarah BI saya dalam website ini... muka dia langsung tak de gaya zionis...ingatkan kristian...jadi, kena hati2... tak ler sebut anti israel depan dia... bak kata brother, yahudi ni suka saman orang..
tapi mang betul lar, yahudi ni pandai2..sebab dia pun selalu kongsi banyak knowledge dia..dan suka bagi assignment...dan apa yang dia buat nampak organized..selagi cikgu, kena lar respect kan.. saya sangat berharap semua umat Islam lebih tersusun dalam bergerak...organized..dan tak de lar asyik cakap, ikut syuul baru nak buat...ISLAM for others...not just for us...

salaam...peace!